۴ دی ۱۳۹۱، ۱۶:۲۷

فیلسوف انگلیسی در گفتگو بامهر: علم مبتنی بر سود منجر به تهدید امنیت انسانی می‌شود

فیلسوف انگلیسی در گفتگو بامهر: علم مبتنی بر سود منجر به تهدید امنیت انسانی می‌شود

فیلسوف انگلیسی و استاد دانشگاه نورث آمبریای انگلستان معتقد است: توجه به سود و منفعت در علم باعث شده بسیاری از مسائلی که امنیت انسانها را تهدید می کند از جمله گرم شدن هوای زمین نادیده انگاشته شود.

به گزارش خبرنگار مهر، هیلاری پاتنم فیلسوف معاصر و استاد بازنشسته دانشگاه هاروارد در کتاب خود با عنوان "پایان اقتصاد فارغ از ارزش" به دخالت و یا عدم دخالت ارزشها در علم اقتصاد می پردازد. پاتنم معتقد است علم اقتصاد وارد دوره ای شده که می‌توان آنرا پایان دوران اقتصاد فارغ از ارزشها دانست. این کتاب به مناظره مهم و رایج میان علوم هنجاری و اثباتگرا می‌پردازد.

پروفسور استوارت سیم استاد دانشگاه نورث آمبریا در نیوکاسل انگلستان در این دانشگاه در خصوص تلاش برخی متفکران برای پرداختن به بحث اخلاق در علوم به خبرنگار مهر گفت: رابطه میان علم و اخلاق یکی از پیچیده‌ترین رابطه‌ها به شمار می رود.

وی در ادامه افزود: این رابطه می تواند پرسشهای خامی در مورد اینکه یک تحقیق علمی تا کجا باید پیش برود ایجاد کند.
استوارت سیم تصریح کرد: علم در دنیای کنونی منبع نفع و سود برای بسیاری از شرکتهای بزرگ جهانی است. این پرسش منطقی و عاقلانه خواهد بود که مطرح شود که آیا این نفع در راستای منافع عمومی و همگانی قرار دارد.

مؤلف "دیکشنری لیوتار" در ادامه یادآور شد: به عبارت دیگر برخی غایت علم را تکنولوژی افسار گسیخته فرض کرده‌اند و این تکنولوژی را در بازارهای آزاد عرضه نیز کرده و سودهای هنگفتی نیز از آن خود ساخته‌اند.

وی در ادامه یادآور شد: توجه به سود و منفعت باعث شده بسیاری از مسائلی که امنیت انسانها را تهدید می کند از جمله گرم شدن هوای زمین نادیده انگاشته شود.

این فیلسوف انگلیسی در ادامه تأکید کرد: برخی دانشمندان علم در تلاش هستند تا گستره علم خود را به ورای مرزهای دانش بشری در خصوص جهان فیزیکی سوق دهند. آنها همچنین مایل هستند که کشفیات و دستاوردهای آنها مورد استفاده قرار گیرد.

سیم افزود: برخی از دستاوردهای دانشمندان علم نیز مورد سوء استفاده هایی واقع می شود. برای نمونه برخی دستاوردهای علمی در جهت ساخت سلاحهای کشتار جمعی استفاده می شود.

استاد دانشگاه نورث آمبریا در پایان یادآور شد: برخی دانشمندان علم نیز نگاهشان به علم برای سود و نفع مادی نیست. برای دانشمندی که دارویی را کشف و ابداع می کند سود و منفعت نیست که دارای اهمیت است بلکه برای او پیشرفت و بهبود وضع بشر است که دارای اهمیت است.

کد خبر 1774674

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha